Sök:

Sökresultat:

869 Uppsatser om Historisk trädgćrd - Sida 1 av 58

Historia och film - nÄgra lÀrares och elevers stÀllningstagande om historisk film och dokumentÀrer och elevers identitet i historisk film

Syftet med denna uppsats Ă€r att ta reda pĂ„ vilket eller vilka stĂ€llningstagande elever och lĂ€rare har om historisk film och dokumentĂ€r, men ocksĂ„ hur historiska filmer och dokumentĂ€rer anvĂ€nds i historieundervisningen. Även elevers identitet i historisk film lyfts fram mycket i uppsatsen. Undersökningen bygger pĂ„ kvantitativa enkĂ€tstudier och gruppintervjuer som har kompletterats av litteratur. Resultaten visade att elevernas och lĂ€rarnas stĂ€llningstagande till historisk film och dokumentĂ€r var ganska neutralt, dĂ„ eleverna oftast tror pĂ„ att historiska filmer Ă€r historisk korrekta och lĂ€rarna inte arbetar med kĂ€llkritik rörande historisk film och dokumentĂ€r med eleverna. NĂ€r lĂ€rarna visar historisk film eller dokumentĂ€r samtalar eleverna och lĂ€rarna om filmen bĂ„de efter och före visningstillfĂ€llet. Elevers identitet i historisk film utgör en mindre faktor i ungdomarnas liv enligt undersökningen.

Hur sÄg det ut? : Att visuellt informera om en historisk plats.

I detta arbete redogör jag för hur jag gÄr tillvÀga för att skapa en representation av en historisk plats. Som fall anvÀnder jag mig av Kilakastalen (ett medeltida försvars- och vakttorn) med kringliggande miljö för att visa hur den kan ha sett ut under medeltiden. Det gör jag i samarbete med Sörmlands museum dÀr min kontakt har varit arkeolog Lars Norberg.För att komma fram till vilken teknik, bildvinkel och perspektiv som Àr bÀst att anvÀnda i detta sammanhang utgÄr jag frÄn vad arkeologerna vill visa, olika forskningsresultat och litteratur för att dÀrefter redogöra för mitt resultat..

TillvÀxt och Historisk Volatilitet

Detta Àr en empirisk undersökning av sambandet mellan tillvÀxt och historisk volatilitet pÄ tillvÀxt. MÄnga uppsatser har tidigare studerat sambandet mellan tillvÀxt och volatilitet pÄ tillvÀxt, t ex Ramey och Ramey (1995), Hnatkovska och Loayza (2004), Siegler (2005). Vi menar dock att volatilitet pÄ tillvÀxt inte Àr en tillrÀckligt exogen variabel. Vi har funnit att det, för alla lÀnder, inte finns ett generellt samband mellan tillvÀxt och historisk volatilitet.DÀremot kan det finnas ett samband mellan tillvÀxt och historiskt volatilitet för industrialiserade lÀnder (OECD lÀnder). Vi har Àven studerat om det Àr nÄgon skillnad i sambandet mellan tillvÀxt och historisk volatilitet beroende pÄ den historiska tillvÀxten, menfunnit att sÄ inte Àr fallet..

DIGITALA TEKNIKER FÖR HISTORISK FORSKNING : Ett arbete om digitaltbevarande av kulturarv

3D?teknikers etablering inom historisk forskning Àr i dag ett faktum och nya avancerade tekniker presenteras för att skapa trovÀrdiga 3D-modeller av historiska platser och föremÄl. 3D-teknik för datorspelsproduktion Àr emellertid ofta mer begrÀnsad och 3D?modeller optimeras för att inte belasta hÄrdvaran. Studien har undersökt datorspelinriktade teknikers potential som verktyg för historisk forskning samt museiverksamhet..

Historisk kunskap: Kunganamn, Ärtal och krig? : En undersökning om stoff- och processkunskapers utrymme i historieundervisningen pÄ gymnasiet utifrÄn kursplan, lÀrare och elever  

Denna uppsats har undersökt vilka uppfattningar som finns rörande stoff- och processkunskapers utrymme i historieundervisningen pÄ gymnasial nivÄ hos ett antal lÀrare och elever. Arbetet berör bÄde indirekt och direkt begreppet kunskapssyn applicerat pÄ historieÀmnet, vad lÀrare respektive elever menar att historisk kunskap Àr för nÄgot. Undersökningen kommer fram till att olika elevgrupper har olika uppfattningar om vad som Àr historisk kunskap. En del elever argumenterar för att historisk kunskap Àr att besitta stoffkunskaper, andra elever lÀgger ett större fokus pÄ processkunskapers betydelse. Elevers olika uppfattningar om vad som Àr historisk kunskap pÄverkar deras syn pÄ historieundervisningen, vad undervisningen syftar till att lÀra ut för slags kunskaper. Undersökningen visar vidare pÄ att det finns skillnader mellan vad kursplaner, elever och lÀrare lÀgger för förklaring i vad historisk kunskap Àr för nÄgot.

Historisk skönlitteratur: en studie i barns lÀsvanor och ett
försök att stimulera till lÀsning av historisk skönlitteratur

Syftet med mitt arbete var att studera elevernas lÀsvanor samt undersöka deras instÀllning till olika kreativa uppgifter och till att lÀsa historisk skönlitteratur samt om de helst bara velat lÀsa utan andra uppgifter. HÀr arbetade vi med historisk skönlitteratur i den svenska historien under 1700- talet. Till grund för arbetet ligger LPO 94, kursplaner samt tidigare forskning. I lÀsprojektet ingick lÀsning av historisk skönlitteratur, skrivande av berÀttelse, bokomslag samt recensionsskrivande. Undersökningen genomfördes i en Ärskurs 5-6 i en skola i LuleÄ Kommun omfattande 23 elever.

Lidans ravinsystem. Historisk markanvÀndning och framtida skötsel

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, LandskapsvÄrdens hantverk, 15 hp, 2013.

TvÄ filmer om medeltiden- kunskap, förstÄelse och historiemedvetande

Syftet med detta arbete Àr att diskutera förhÄllandet mellan historisk spelfilm och historieundervisningen i den svenska skolan idag. Spelfilm har blivit en del av elevers vardag och historiker diskuterar i allt högre grad hur historia anvÀnds i spelfilmer och hur detta pÄverkar vÄrt historiemedvetande. Möjligtvis Àr det sÄ att detta bruk av historia leder till ett nytt historiemedvetande. Film kan ses som ett pedagogiskt redskap, en upplevelse som leder fram till intresse och kunskap. Vad detta arbete strÀvar mot Àr att undersöka om man kan lÀra sig nÄgot om det förflutna genom historisk spelfilm samt om historisk spelfilm kan utveckla elevers historiemedvetande. Arbetet tar sin utgÄngspunkt i ett projekt om historisk spelfilm genomfört med högstadie- och gymnasieelever pÄ tvÄ skÄnska skolor. Med avstamp i visandet av tvÄ filmer om medeltiden; Robin Hood- Prince of Thieves och En riddares historia, diskuteras faktakunskap, förstÄelse och historiemedvetande..

En undersökning av VaR-modeller med Kupiecs Backtest

SAMMANDRAGHistorisk Simulation, Delta-Normal och RiskMetrics prestation utvÀrderas med hjÀlp av Kupiecs Backtest. Value at Risk (VaR) berÀknas med tre olika konfidensnivÄer utifrÄn AffÀrsvÀrldens Generalindex och HSBC kopparindex. UtifrÄn övertrÀdelser frÄn verkligt utfall undersöks vilken VaR-modell som estimerar marknadsrisken bÀst. VaR-modellernas prestation jÀmförs, och i analysen utreds hur konfidensnivÄ och tillgÄngars egenskaper pÄverkar VaR-modellernas prestation. Resultaten visar att Historisk Simulation presterar bÀttre Àn Delta-Normal och RiskMetrics pÄ den högsta konfidensnivÄn vilket troligtvis beror pÄ att RiskMetrics och Delta-Normal antar normalfördelning.

Organisationsstruktur i förÀndring : En historisk fallstudie om strukturförÀndringar i Matsushita Electric Industrial Co, Ltd under 1933- 2003

En historisk fallstudie om strukturförÀndringar i Matsushita Electric Industrial Co, Ltd under 1933- 2003..

PopulÀrfilm i historieundervisningen

Tanken med studien var att försöka fÄ en uppfattning om och problematisera kring hur elever tÀnker om och upplever historisk populÀrfilm. Vidare var syftet att utröna huruvida populÀrfilm i klassrummet Àr till gagn för historieundervisningen och om den kan bidra till elevers kritiska tÀnkande. Jag fann att historisk populÀrfilm hör hemma i historieundervisningen förutsatt att den följs upp med en klassdiskussion som syftar till att gemensamt lyfta fram kritiskt tÀnkande och aktiv bedömning av filmens innehÄll. En annan slutsats jag drar av undersökningen Àr att lÀttsam, historisk populÀrfilm, gÀrna med komiska inslag, Àr att föredra vid filmvisning för yngre mellanstadieelever dÄ denna typ av film underlÀttar processen av kritiskt tÀnkande och bedömning. Min tredje och sista slutsats Àr att filmvisning skapar en plattform för klassdiskussioner dÀr alla med utgÄngspunkt frÄn en gemensam referensram kan lyfta fram individuella erfarenheter, kunskaper eller felskaper vilket bÀddar för ett ökat kunskapande i gruppen..

?Ohistoriskt mög? - Kontrafaktisk historia som pedagogisk metod

Vi ville undersöka nÄgra svenska gymnasielÀrare i historias attityder till att lÄta sina elever arbeta kontrafaktiskt. Vilka svÄrigheter de ser med arbetet, hur de arbetar eller kan tÀnka sig att arbeta med det och om de sÄg nÄgra specifika för- eller nackdelar jÀmfört med mer traditionell undervisning? För att ta reda pÄ detta utförde vi kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma lÀrare. Vi hörde inte av oss pÄ förhand om huruvida de arbetat kontrafaktiskt tidigare och vi vÀntade oss en viss skepsis mot arbetssÀttet. Men vad vi fann var att Àven om inte alla medvetet arbetat med det sÄ var alla insatta i, och positiva till, metoden.

KonstnÀrlig frihet vs. historisk precission : en arena blir till

?Colosseum- Code of Hammurabi? var titeln pÄ det spelprojekt jag deltog i under kursen ?Spelprojekt II? vÄrterminen 2006. Spelet Àr ett fightingspel för upp till fyra spelare som Àger rum i en arena i öknen. DÄ tiden för exjobbet nÀrmade sig bestÀmde jag mig för att vara med och vidareutveckla spelet till XBox 360.För att fÄ ett proffsigare intryck av arenan till Colosseum valde jag att i en historisk kontext omarbeta arkitekturen efter storyn till ?Colosseum- Code of Hammurabi".I arbetet ingÄr att finna en lÀmplig setting och tidpunkt för arenan.Resultatet har blivit en arena som influerats av mÄnga olika kulturer, frÄn den babylonska dynastin till Rom och det Parthiska imperiet.Eftersom historien inte alltid erbjudit nakna fakta har jag efter egen förmÄga fyllt i de tomrum som uppstÄtt för den kontextuella designen, men Àven behÄllit vissa av de stilelement som utmÀrkte designen i Colosseum- Code of Hammurabi..

Test av svag marknadseffektivitet - Balkan

Denna uppsats undersöker huruvida ett antal aktiemarknader pÄ Balkan tillfredstÀller den svaga formen av marknadseffektivitet under perioden 2003-2007. Svag marknadseffektivitet innebÀr att priset pÄ en finansiell tillgÄng reflekterar all historisk prisinformation. Om en marknad Àr svagt effektiv leder analys av historisk kursinformation inte till överavkastning eftersom all historisk information redan Àr diskonterad av marknaden. För att pröva den svaga formen av effektivitet för Kroatien, Makedonien, Montenegro, Serbien och Slovenien genomförs olika statistiska tester sÄsom autokorrelationstest, runs test, varianskvottest och regressionsanalys.Samtliga tester i studien genomförs pÄ dagsavkastningar. Resultatet av undersökningen visar att samtliga avkastningsserier lider av positiv autokorrelation, vilket innebÀr att den historiska avkastningen i viss mÄn kan anvÀndas för att predicera den framtida avkastningen.

Vems historiemedvetande och historiska referensramar fÄr plats i lÀroboken?

Syftet med denna uppsats Àr att ÄskÄdligöra hur kursplanens begrepp (ur Lgr 11) historiemedvetande samt historisk referensram ÄskÄdliggörs i relativt nyutgivna lÀromedel. I föreliggande uppsats representerat av boken Historia Maxi, författad av Elisabeth Ivarsson och Mattias Tordai, utgiven 2010. LÀroboken Àr avsedd för grundskolans senare Är. FrÄgestÀllningen lyder: Hur ÄskÄdliggörs kursplanens begrepp historiemedvetande samt historisk referensram i lÀroboken ur skilda historiekulturella perspektiv? De teoretiska definitioner av kursplanens begrepp som ges utgÄr ifrÄn historikern Klas Göran Karlssons samt historiedidaktikern David Mellbergs definitioner av begreppet historiemedvetande i boken Historien Àr nu: en introduktion till historiedidaktiken frÄn 2004, samt Kenneth Nordgrens vidare förstÄelse av begreppet i sin doktorsavhandling Vems Àr historien? frÄn 2006.

1 NĂ€sta sida ->